duminică, 8 mai 2011

BOGATIILE TOAMNEI-2010





Învăţarea bazată pe proiect
Proiectul (învăţarea bazată pe proiect – IBP) este o modalitate de organizare a învăţării care permite parcurgerea unor activităţi de învăţare interdisciplinare şi transdisciplinare, centrate pe elevi, ancorate în probleme practice ale vieţii de zi cu zi.
Ȋnvăţarea bazată pe proiect este o metodă de predare care implică elevii în învăţarea conţinuturilor şi dezvoltarea abilităţilor prin intermediul unui proces extins, structurat în jurul unor întrebări sau probleme autentice şi complexe, care va avea ca rezultat unul sau mai multe produse.

Proiectul următor permite abordarea unității de învățare „TOAMNA“ într-o manieră coerentă și atractivă (clasele simultane II-IV).
Titlul proiectului tematic: BOGĂŢIILE TOAMNEI
Proiectul este ceva, nu despre ceva. Produsul finit rezultat în urma activității de proiect crează elevului sentimentul utilității a ceea ce produce, direcționează efortul acestuia către cineva

Astfel, prin cooperare elevii unui grup se încurajează şi se sprijină reciproc în procesul de învăţare. Există o motivaţie sporită pentru performanţă şi o motivaţie intrinsecă pentru învăţare.
      Varietatea metodelor care pot fi folosite, materialele didactice uşor de procurat, activităţile de creaţie, concursurile şi comunicarea bună învăţător – elev, toate acestea sunt premisele unor lecţii interesante şi plăcute.




PROIECT TEMATIC 
„BOGĂŢIILE TOAMNEI“

clasele simultane I-II


Gimnaziul de stat „decebal“-
       bobohalma, jud. mureŞ
 
          Prof. înv. primar, deteŞan mirela camelia
   
 STUDIUL TEMATIC: TOAMNA
       Ce e toamna, dragi copii?
Anotimp de bucurii!

Frunzele se sfătuiesc
Ce culori se potrivesc.
Unele roşesc mirate,
Altele-s gălbui, pătate.
Arămii şi visătoare,
Se aştern pe-alei, covoare!

Mere-mbujorate, fine
Stau în coşurile pline!
N-am uitat că în panere
Avem struguri, nuci şi pere!

Toamna ninge? Toamna plouă?
Câte-un pic din amândouă!
Şi noi toţi îi spunem iară:
Zâna bună din cămară!
 

        Toamna este fermecătoare prin ninsoarea de frunze galbene-ruginii, verzi-aurii şi roşietice care se aştern în covoare foşnitoare pe poteca bătătorită. Peisajul pare coborât dintr-un tablou al unui pictor celebru care a stropit culoare peste tot.
            

 
PERIOADA DERULĂRII PROIECTULUI:  (octombrie-noiembrie 2010- 3 SĂPTĂMÂNI)
 
GRUPUL - ŢINTĂ:  Clasele I-II simultane - 14 elevi

Disciplinele implicate în acestă temă sunt:
Limba şi literatura română

Cunoaşterea mediului

Educaţie plastică


Abilităţi practice

Educaţie muzicală
Educaţie fizică
 
 Tipul activităţii
ACTIVITATE TRANSDISCIPLINARĂ


Conţinuturile învăţării sunt abordate din perspectivă transdisciplinară. Transdisciplinaritatea vizează o organizare globală, multinivelară a unor discipline pe tematică ce implică o diversitate de conţinuturi şi activităţi de învăţare ce converg către atingerea obiectivelor din ce in ce mai multe ale ariei curriculare. În favoarea acestei idei şi pentru susţinerea ei, iată în continuare câteva argumente.

-Elevul vine în contact cu o diversitate de stimuli şi condiţii care îl fac să devină progresiv interesat, motivat, atent, curios pentru a cunoaşte, a acţiona.
-Instruirea elevului se realizează prin acţiuni de investigare, observare, exersare şi aplicare.
-Se realizează un echilibru între activitatea individuală şi cea de grup, activitatea frontală plasându-se pe un plan secundar;
-Activităţile transdisciplinare permit elevului să se exprime liber, să contribuie în stilul său la aprofundarea temei studiate.
-Rezolvarea cerinţelor de lucru pe grupe sau în echipe dezvoltă spiritul de cooperare al elevilor.
-Completează cu succes activităţile monodisciplinare, facilitând o abordare eficientă a conţinuturilor, contribuind la atingerea unor facilităţi formativ-educative din arii curriculare diferite.


    Activitatea a început cu Investigaţia în grup“ - activităţi practice:
* investigaţii în mediul înconjurător fizic şi social care duc la calea eficientă în înţelegerea fenomenelor naturale. Astfel elevii au fost conduşi într-un loc din natură unde pot culege informaţii despre vreme, temperatura aerului, culoarea cerului, aspectul frunzelor.
  Investigaţia este o activitate complexă prin care elevul îndeplineşte o sarcină pentru rezolvarea căreia el va utiliza o gamă largă de cunoştinţe şi activităţi. Se poate desfăşura individual sau în grup.

      Obiectivele transdisciplinare vizează dezvoltarea capacităţilor de observare, explorare şi înţelegere a realităţii din mediul înconjurător, cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni specifici, pentru a descrie fenomene observate în mediul înconjurător.
    Activitatea s-a desfăşurat apoi şi în sala de clasă, amenajată special ca un atelier, cu materiale din natură-frunze, fie ele și „fructe și legume din grădina toamnei”…  

SCOPUL: sistematizarea cunoştinţelor despre anotimpul toamna într-o imagine cât mai completă, antrenând capacităţi dobândite din toate ariile curriculare

REPERE TEMATICE:

-          fenomene şi schimbări în natură toamna

-          calendarul naturii

-          viaţa plantelor şi animalelor toamna

-          activitatea oamenilor toamna

-          obiceiuri de toamnă

-          creaţii culturale

-          toamna reflectată în lucrările elevilor

OBIECTIVE: atingerea obiectivelor de referinţă vizate în activităţile pe discipline

 
*  Dezvoltarea unor capacităţi de observare, explorare, înţelegere de către copil a mediului social, ce vizează socializarea lui şi, implicit, cunoaşterea unor elemente de ordin fizic şi biologic

* Cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni specifici, necesari descrierii fenomenelor observate în mediul înconjurător

*  Formarea unor atitudini şi comportamente pozitive în raport cu mediul înconjurător, social şi cultural
Obiective cadru :
-     dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului oral;
-        dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris;
-        dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă;
-        cunoaşterea şi utilizarea elementelor de limbaj plastic;
-        realizarea unor compoziţii literare şi a unora după model;
-        cunoaşterea şi utilizarea unor tehnici de lucrări cu diverse materiale şi ustensile;
-        dezvoltarea unor abilităti de îndemanare şi creativitate prin confecţionarea şi evaluarea unor lucrări simple; dezvoltarea simţului practic;
-        dezvoltarea capacităţii de cooperare în scopul realizării unui produs;



ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE:

-          observarea şi verbalizarea schimbărilor din natură

-          fenomenele naturii: ploaia, bruma, ceaţa

-          raportul noapte – zi

-          calendarul naturii

-          vegetaţia: pădure, câmp, grădina de legume

-   comportamentul animalelor sălbatice (plecarea păsărilor călătoare, pregătirea vieţuitoarelor pentru iarnă)

-     activitatea omului: strângerea recoltei, asigurarea nutreţului pentru vite, pregătirea conservelor, pregătirea elevilor pentru şcoală)

-          exerciţii de memorare:  - ,,Toamna” – Demostene Botez

           - ,,Balada unui greier mic” – George Topârceanu

-          joc de rol: ,,Greierele şi furnica”; ,,Gospodina”

-          ghicitori

-          exerciţii de formare a silabelor, cuvintelor, propoziţiilor

-          exerciţii de identificare a sunetelor / literelor

-          activităţi matematice: mulţimi, comparare, ordonare, operaţii

-          poezioare matematice

-          compunere şi rezolvare de probleme cu sprijin concret

-       realizarea unor desene: Frunze (culori primare, culori binare), Pădurea toamna (culori calde, reci), Fructe (culori calde), Legume (culori reci)

-          ştampile (frunze de diferite forme, mărimi şi culori, cartof)

-       confecţionarea unor obiecte folosind frunze, seminţe, fructe (Buburuza, Şoricelul, Broasca ţestoasă)

-          modelarea plastilinei, argilei (fructe, frunze, legume)

-          interpretarea unor jocuri şi ghicitori muzicale

- ,,Bate vântul frunzele” – D. Cuclin

- ,,Tot ce e pe lume” – D. D. Stancu

- ,,Toamna” - C. Stamenovski

-          audiţii muzicale - Cântece care în însoţesc cu succes orice activitate şi care transmit şi ele informaţii despre toamnă

                                                                                                                  

Bucuraţi-vă de frumuseţea şi bogăţia toamnei la fel ca noi!
 
     Am privit natura şi i-am admirat haina cromatică. Mare ne-a fost mirarea când am admirat şi am pipăit nevinovatele frunze abia desprinse de pe ramurile copacilor.
    Popasul literar propus în mijlocul naturii îi ajută să redescopere frumuseţea mirifică, puritatea şi trăinicia acesteia, poate constitui motivul unei investigaţii care să faciliteze transferul creativ de cunoştinţe.


Ne-am Întrecut În hĂrnicie, ÎmpĂrŢindu-ne În douĂ echipe:

     echipa fructelor Şi echipa legumelor 

SĂ CUNOAŞTEM FRUCTELE

Proverbe:
  „Un măr consumat pe zi  ţine doctorul departe”,
  „Mărul frumos poate fi viermănos”, 
  „Pomul se cunoaşte după roade, omul după fapte”

SĂ CUNOAŞTEM LEGUMELE   
   Importanţa legumelor în alimentaţie - discuţii:
* Legumelor le trebuie un pământ nepoluat pentru a se dezvolta bine.

* Legumele se consumă atât proaspete cât şi conservate.

* Legumele verzi conţin cantităţi crescute de vitamina C.   

Igiena – Spălaţi bine legumele înainte de a le consuma!
TOATE FRUCTELE ŞI LEGUMELE SUNT HRĂNITOARE  
ŞI GUSTOASE.
ELE NU TREBUIE SĂ LIPSEASCĂ DIN HRANA ZILNICĂ
DEOARECE CONŢIN VITAMINE CARE AJUTĂ LA 
CREŞTERE ŞI LA MENŢINEREA SĂNĂTĂŢII.



Sărbătoarea recoltei-simboluri
 
Tare-mi plac fructele, tare-mi plac legumele,

Ce-mi dau ele, e-o avere, vitamine şi putere!


Ne Întrecem Şi În fantezie

Animăluţe  hazlii  din  legume

Din legume şi din fructe construim frumos,

Jucării ingenioase, când timpu-i ploios.






  
DrumeŢie pe cĂrĂrile satului, pe cÂmp Şi prin livadĂ


        Drumeţiile au o deosebită valoare, deoarece stimulează interesul copiilor pentru cunoaşterea mediului, îmbogăţesc cunoştinţele din natură. De asemenea, se vor identifica efectele benefice sau nocive ale activităţii umane asupra mediului înconjurător.

Observăm cu atenţie schimbările din natură 

*POMUL:  NUC

LOC DE CRESTERE:GRADINA,LIVADA

FRUCT:NUCA

*CARACTERISTICI:

*CULOARE:VERDE

 *FORMA: OVALA

*MIROS:NU ARE

*GUST:DULCE 

*PARTI COMPONENTE:

*COAJA:TARE,VERDE,SE DESPRINDE SI CADE LA MATURITATE

*MIEZ:SAMANTA,CU GUST DULCE-AMARUI,TARE, ZBARCIT SI PROTEJAT DE UN UNVELIS LEMNOS,MARONIU CU SANTULETE PE EL

*SAMBURE TARE,LEMNOS,MARE IN CARE SE AFLA SAMANTA

*MOD DE CONSUMARE:

*NUMAI MIEZUL CA ATARE SAU LA PRAJITURI

„Livada toamna”
&Ne-am îmbogãţit cunoştinţele referitoare la anotimpul toamna (aspecte, fructe, legume,flori).
 
“Dacă te duce gândul peste un an,

Seamănă ogorul.

Dacă te duce gândul peste un deceniu,

Sădeşte un pom.

Dacă te duce gândul peste un veac,

Educă oameni.

Dacă ai semănat ogorul,

Vei recolta o dată...

Dacă ai sădit un pom,

Vei recolta de zece ori.

Dar dacă educi oameni,

Vei recolta de sute de ori.”


(Poem chinezesc)


LucrĂri alcĂtuite din frunze presate
Am dovedit originalitate şi inventivitate în relizarea lucrărilor din frunze.  
Iată tablourile noastre!  



TOAMNA În picturĂ
Azi e frig, şi nori, şi vânt,
Frunzele cad pe pământ. “

                                         George Coşbuc
Pictură-tehnica imprimării

REPERE ÎN EVALUARE:
-          înţelegerea schimbărilor care au loc în lumea vie
-      stimularea creativităţii şi cooperării în vederea realizării unor sarcini de grup pe teme de toamnă
-          înţelegerea fenomenelor naturii specifice toamnei
-          identificarea soluţiilor la situaţii problemă date
-          concretizarea în lucrările plastice ale elevilor a temelor de toamnă
-          bucuriile toamnei reflectate în cântece, jocuri şi ghicitori muzicale
-          joc şi mişcare pe teme de toamnă

EVALUAREA PROIECTULUI



·        Drumeţie în împrejurimi pentru colectarea materialului necesar realizării lucrărilor
·    Organizarea de expoziţii cu lucrările elevilor pentru ceilalţi copii din unitate;
·    Portofoliile copiilor; CD cu poze;
·    Susţinerea unui mini spectacolului Carnavalul toamnei”


Activităţi cu materiale din natură „Darurile naturii”
SubtemaAnimăluţe  hazlii  din  legume
  

expoziŢia pe coridorul Şcolii a
elevilor ciclului primar
 
clasele i-iv 
·         Fiecare echipă va aşeza legumele îmbinate şi decorate pe o bucată de polistiren.
·         Se va realiza o expoziţie cu lucrările fiecărei echipe.
·         Se vor discuta şi aprecia lucrările de către copii şi învăţătoare pe baza următoarelor criterii:
-realizarea estetică a ansamblului ;
-evidenţierea elementelor de originalitate ;
-acurateţea lucrării.



VĂ rugĂm sĂ rEspectaŢi legile naturii!
















Reţetă de sezon: salată de fructe




 

Toamna
 C.Stamenovski

                                Toamna harnică, bogată,              Şi pe rafturi să aşezi
În cămara mea curată                  Ce-ai cules de prin livezi.
Pregătită pentru tine,                Adică….ştii tu mai bine!
Intră şi simte-te bine!                 Mie-mi trebuie vitamine!








 

4 comentarii:

  1. "Nu putem face lucruri mari pe acest Pământ, putem face numai lucruri mici, cu multă dragoste."-spunea Maica Teresa si vazandu-va pe voi o sa-i dau dreptate, deoarece fara daruirea si dragostea pentru copii a unui dascal cum este Mirela nu se puteau realiza comorile pe care eu le-am vazut in imagini.
    Cred ca fiecare dintre elevii tai ar trebui sa fie mandru ca are un asemenea dascal si daca ar fi mai multi asemenea dascali, scoala romaneasca ar avea numai de castigat.
    Aveti toata aprecierea mea
    edit

    RăspundețiȘtergere
  2. Meseria de dascăl „făuritorul de personalităţi“, atunci când este făcută din vocaţie necesită dragoste pentru copii „să iradiezi atâta căldură sufletească, încât să le topeşti inimile“. De asemenea pentru a fi iubit de copii, dascălul trebuie să posede anumite calităţi didactice care compun ceea ce se cheamă „măiestrie pedagogică“. Să aibă „tactul pedagogic“ necesar, adică: cunoaşterea psihologiei copilului, a metodelor educative, înseamnă calm, răbdare, iniţiativă şi orientare, ton afectiv și imobilizator, chibzuială şi prudenţă în decizie, simţul măsurii în toate, talentul de a aprecia rapid şi corect situaţia, priceperea de a prevedea reacţiile şi de a anticipa mintal rezultatul măsurilor luate. Ȋncerc să dăruiesc din toate valorile, câte puțin, acestor tinere vlăstare.
    Ȋți mulțumesc dragă colegă pentru cuvintele minunate!

    RăspundețiȘtergere
  3. Felicitari, prichindeilor pentru munca depusa!Felicitari si d-nei invatatoare fiindca va indruma pasii pe cararile cele mai frumoase ale vietii!!! Succes in implementarea proiectelor dar si desfasurarea activitatilor instructiv-educative!

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc din suflet pentru aprecierile facute si pentru curajul dat, doamna profesoara! Sunt imbratisate cu drag gandurile bune venite din Bacau si va uram si noi succes in activitatea didactica!

    RăspundețiȘtergere